Filtrera på utbildning:

Pia: ”Jag ville ta itu med min stora dröm”

Efter en karriär som fotograf ville hon ta itu med sin stora dröm, att arbeta med lera. Och det gör hon här. Hör hennes beskrivning av utbildningen, skolan, miljön och människorna.

Jag tror jag blev lycklig här!

Det är svårt att uttrycka hur jag känner när jag tänker tillbaka på mina två år på Leksands folkhögskola. Jag tror jag hittade den största delen av mig själv där. I verkstaden. Bland allt damm.
Jag var otroligt bruksinriktad när ja kom till Leksand. Ville mest göra tekannor. Det vill jag inte nu. Egentligen ville jag nog inte det då heller. Men steget mot konst är svårt att ta själv. Läskigt.
Men jag var aldrig själv. Med det enorma stöd jag fått, från både lärare och (en enormt bra) klass har jag utvecklats mycket längre än jag själv trodde på.
Jag tror jag blev lycklig här!

Elina Reiver

Allra viktigast är den kunskap och inställning till lärande som finns på Leksands folkhögskola!

Jag började med keramik på en kvällskurs och vart fast direkt och efter några år tänkte jag mitt i livet varför inte gå en utbildning. Efter mycket undersökande valde jag att söka till Leksands folkhögskola, det är en skola i en fantastisk inspirerande miljö vid Siljan och keramiskt finns alla möjligheter. Men det allra viktigaste är den kunskap och inställning till lärande som finns på Leksands folkhögskola där man får prova sig fram på egenhand men också får stöd och hjälp att hitta sitt eget väg och uttryck. Jag har fått många vänner för livet som jag har delat fantastiska upplevelser med under tiden i Leksand och efteråt.
JONNY HEDKVIST

Folkhögskolan är en trygg miljö som samtidigt utmanar eleven

Leksands Folkhögskola var precis det jag behövde utan att jag visste om det! När jag kom helt ensam till skolan var jag lite osäker på om jag hittat rätt sammanhang för mig, men redan under första veckan kom jag snabbt in i en gemenskap med andra elever i alla olika åldrar och från olika håll i landet! Vi var snabbt igång med den spännande kursen, i mitt fall Keramisk Form. Efter att vi haft en genomgång av vårt första projekt så fick vi sätta igång under eget ansvar. Med engagerad kursföreståndare, skolpersonal och god mat från den snälla kökspersonalen kände jag mig snabbt hemma och kunde börja uppskatta den vackra plats som Leksand Folkhögskola är, både själva skolan och miljön runtomkring. Detta gjorde mig supertrygg och fick mig att känna att jag var på ”rätt plats vid rätt tillfälle” där i Leksand intill sjön Siljan.

 

Studiemiljön på Leksands Folkhögskola

Studiemiljön på skolan var ”frihet under eget ansvar” där vi elever fick mycket svängrum för egna behov, exempelvis om man behövde jobba extra efter skoltid (det är inte alltid man har kvar CSN-bidrag). Eftersom vi som studerade på skolan kom från olika åldrar, städer och perioder i livet så blev det naturligt att det skapades intressanta erfarenhetsbyten. Jag lärde mig minst lika mycket från de andra eleverna som från lärarna och personalen, och vissa studiekamrater har jag kvar kontakten med än idag, 15 år senare!

 

Så växte jag som människa på skolan

Skolan erbjöd eleverna spännande utmaningar i form kurser, studiebesök och gästlärare. Varje vecka lärde vi oss något nytt som vi ej tänkt på innan, exempelvis saltglasering eller att använda InDesign för att skapa portfolio. Detta i kombination med välutrustade verkstäder och allmänna utrymmen gjorde att det fanns gott om möjligheter att prova nya saker eller fördjupa sig i något om man föredrog det. Möjligheten till personlig anpassning efter elevens behov var stor och det var enkelt tillsammans med lärarna vrida och vända på frågor som dök upp under studiens gång. Jag trivdes så bra i denna studiemiljö att jag gick totalt 2 år på skolan och har sedan dess kommit tillbaka ibland för att gästundervisa i olika ämnen jag samlat på mig från mitt yrkesliv som designer.

 

Kunskapsutbyte mellan oss elever på skolan

Skolan har olika slags kurser, allt från allmän linje till silversmide. Det kändes som man alltid träffade nya människor att byta erfarenheter med och man var alltid välkommen att hänga med skolkamrater från andra utbildningar. En naturlig mötesplats var matsalen, sen fanns också aktiviteter utanför skolan såsom bion, innebandy och olika fester! Jag tyckte om när vi hade gemensamma kurser med de andra och hade gästlärare eller föreläsningar. Speciellt roligt var det när vår partnerskola i Japan kom på besök och vi fick nya vänner att byta kontaktinformation med. Det var kul att höra hur deras skola var och hur det var att bo i Japan.

 

Så var det för oss elever att bo i Leksand

Leksand är absolut vackrast på vintern! Och på sommaren! Speciellt när man tar sig ut från skolans egna bekväma boenden på en promenad längst med vattnet och besöker någon vän som hyrt in sig i en gemytlig faluröd stuga med vedspis av någon av de många privata uthyrarna på Åkerö. Den vackra boende miljön på skolan och Åkerö erbjöd bra återhämtning efter de spännande och intensiva skoldagarna. Samhället Leksand hade allt man behövde, till och med några bra barer där man kunde gå ut, om man vill det! Ju mer vi elever fördjupade oss i studierna desto mindre saknade jag ”storstaden”.

 

Jag valde att bo på skolans internat

När jag började skolan så tyckte jag att det var enklast att bo på skolan till skillnad från att hyra boende på egen hand. På skolan fanns snabbt internet, närhet till studielokalerna och på kvällarna kunde man hänga med andra i boendekorridoren och spela TV-spel eller titta på melodifestivalen. Sen hängde jag mycket hos kompisar som bodde utanför skolan vilket också var bra för då fick man paus från skolmiljön. Ville man ha hjälp med hitta boende utanför skolan så hade skolan bra resurser och tidigare kontakt med uthyrare.

 

Vad skolan har betytt för mig efter min studietid

Skolan gav mig en trygg miljö som grundade ett stadigt självförtroende att pröva nya saker. Jag har sedan studietiden fortsatt att utforska mina intressen på egen hand. Den för mig viktiga och oerhört roliga tiden på skolan kommer alltid att finnas med mig och ifall någon är nyfiken på skolan så tycker jag att man absolut ska slå en signal till skolan och åka på besök!

 

Min väg vidare efter skolan och hur du landat i det jag gör nu

Efter att jag studerade på Leksand Folkhögskola så har jag studerat och arbetat med design och konst i olika former. Jag har inte arbetat som keramiker, men det jag lärt mig på utbildningen har jag använt till hundra procent. Grundkunskapen för form, hantverk och design är bland det viktigaste jag har i mitt yrkesliv som designer. Den grundkunskap och uppmuntran till eget lärande som man fick gjorde att jag enkelt kan röra mig mellan hantverk, digital design och konst utan att känna mig låst. En annan mycket viktig sak som jag använder i mitt yrkesliv är den sociala kompetens som jag utvecklade på skolan. Man går ju tillsammans med studiekamrater från alla olika åldrar och yrkesbakgrunder och då lär man sig väldigt mycket! Ofta har jag därför arbetat direkt klienter, service och uppdragsgivare eftersom jag både har starka tekniska och sociala färdigheterna (vilket tydligen är ganska ovanligt i arbetslivet). Jag har även nytta av färdigheten att djupt dyka ned i ett ämne eller hantverk och att våga prova något nytt även om jag kanske misslyckas de första gångerna. Jag kommer återvända till keramiken så småningom och jag har faktiskt mina perioder när jag bara måste sätta mig bakom drejskivan, men jag känner absolut inget tvång enbart för att jag studerat keramik. Det jag istället känner är en frihet som tillåter mig njuta och praktisera konst och design i alla dess former och våga gå min egen väg. Oavsett vad jag arbetar med eller studerar så har jag alltid med mig det jag lärt mig på skolan.

 

Fortsatta studier

Att fortsätta studera efter Leksand var givetvis inget måste, men jag ville fördjupa mig i konst och design (och bli superkänd!!). Jag tog min examen i Storbritannien på Falmouth University. Den skolan tillät mig arbeta interdisciplinärt och fritt vilket passade mig mycket bra! Varje land och högskola har sin egen typ av utbildningssystem, och för mig som redan lärt mig så mycket i Leksand så behövde jag en utbildning som lät mig skapa egna projekt samtidigt som jag behövde stöd från yrkeserfarna mentorer för att förverkliga projekten. Exempelvis jobbade jag under mina studier ihop med museer, biologer, arkitekter. Att studera vidare efter Leksand är absolut inget måste, vissa väljer att göra något helt annat eller så startar en egen keramikstudio eller så gör de gesällbrev.

 

Vad jag gör och arbetar med idag

Om du som läser är nyfiken på vad jag jobbar med idag så får du gärna besöka min hemsida www.dekaminski.com. Eftersom jag har bott på olika ställen geografiskt, växlat mellan att jobba som anställd och att frilansa så är det ganska mycket skilda designområden jag jobbat med. Allt från webbdesign och studiofotografering till att hålla föredrag och utbilda inom olika tekniska områden inom produktdesign. Nu senast så 3D-skannade jag ett rum på ett slott som läggs upp som en interaktiv modell på deras hemsida som man kan gå runt i (här kan du gå in och kolla https://skfb.ly/oqWwr). Jag är samtidigt i kontakt med en filmstudio i Stockholm som vill 3D-printa masker och filmdetaljer, ett jobb som en studiekamrat från Leksand tipsade mig om, hon jobbar nämligen med filmproduktion. Sedan så tycker jag det alltid är lika kul att hjälpa till hos en annan studiekamrat som öppnat en egen keramikverkstad.

 

Tack till Leksand Folkhögskola

Jag vill tacka skolan och personalen för att ni så fint förberedde mig för vidare äventyr ute i den stora världen!

Adam de Kaminski, Keramisk form år 2006-2008